„Wszystko jest lekcją” – słów kilka o poszerzaniu horyzontów kartuskich uczniów

Projekt "Wszystko jest lekcją -  staże ZSZiO w Kartuzach w Europie" to inicjatywa kartuskiego technikum na "Wzgórzu". Polega na zorganizowaniu dwutygodniowego stażu zawodowego za granicą, podnoszącego kompetencje zawodowe uczniów oraz łamaniu stereotypów Polaków za granicą.

0

Projekt „Wszystko jest lekcją –  staże ZSZiO w Kartuzach w Europie” to inicjatywa kartuskiego technikum „na Wzgórzu”. Polega na zorganizowaniu dwutygodniowego stażu zawodowego za granicą, podnoszącego kompetencje zawodowe uczniów oraz łamaniu stereotypów Polaków za granicą.

Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kartuzach przez dwa lata realizowało program zagranicznych praktyk zawodowych. W czasie trwania projektu aż 59 osób skorzystało z możliwości rozwoju swoich kompetencji zawodowych. Ostatni zaplanowany wyjazd został odwołany ze względu na sytuację związaną z pandemią COVID – 19.

Projekt w konkrektach

– Głównym celem projektu było zorganizowanie dwutygodniowych staży zagranicznych dla uczniów Zespołu Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kartuzach w ich trzecim roku nauki. W pierwotnym założeniu bezpośrednimi beneficjentami projektu miało być 95 uczniów, podzielonych na 5 grup, którzy mieli wyjechać na staż zagraniczny pod opieką nauczycieli, realizując przygotowany przez szkołę program praktyk odpowiedni do podstawy programowej. Terminy staży zostały tak dobrane, aby nie kolidować ze Świętami Wielkanocnymi, feriami i egzaminami potwierdzającymi kwalifikacje zawodowe – mówi o projekcie koordynator, Magdalena Fryt.

Wniosek apelacyjny związany z projektem został dofinansowany w konkursie Erasmus+ 2018. Początkowa ilość bezpośrednich beneficjentów została zmniejszona do 75 uczniów.

Przed wyjazdem na chwilową emigrację, każdy uczestnik projektu wziął udział w kilkuetapowej rekrutacji oraz w zajęciach przygotowujących go do realizacji stażu zagranicznego.

Jak wyglądały losy uczestników w czasie wyjazdu?

– Uczniowie lecieli na staże samolotem. Na miejscu zakwaterowani byli u rodzin, a grupa francuska mieszkała w hotelu. Każdej z wyjeżdżających grup towarzyszyli nauczyciele ze szkoły (we Francji 1, w Anglii i w Irlandii 2). Uczniowie odbywali staże zagraniczne w firmach i sklepach. Językiem projektu był język angielski – informuje koordynator.

Przez 22 miesiące uczniowie III klasy nauki Technikum Informatycznego, Handlowego, Ekonomicznego, Organizacji Reklamy oraz Zasadniczej Szkoły Zawodowej oraz Szkoły Branżowej I stopnia odwiedzili między innymi: Portsmouth w Anglii, Cork w Irlandii i Bergerac we Francji.

Jakie korzyści z projektu wynieśli uczniowie?

Każdy beneficjent stażu zagranicznego otrzymał certyfikat uczestnictwa oraz certyfikat EUROPASS Mobility. Dokumenty mogą okazać się pomocne w zdobyciu pracy, nie tylko na rynku lokalnym, regionalnym, krajowym ale także europejskim.

– Staż za granicą był świetną okazją do poznawania świata. Pobyt był szansą na usamodzielnienie się, naukę radzenia sobie w nieznanym towarzystwie. Kolejnym plusem była możliwość doskonalenia języka angielskiego. Trudnością z kolei było wybrnięcie z sytuacji, gdy brakuje nam jednego słowa. Jednym minusem wyjazdu było średnie przygotowanie biura pośredniczącego – mówi jedna z uczestniczek projektu.

Inna uczennica o projekcie mówi:

– Ogólnie bardzo dobrze wspominam ten staż. Trafiłam na świetne miejsce praktyk, gdzie nie było żadnych Polaków, więc cały czas mogłam rozmawiać z ludźmi po angielsku. Poza tym ludzie z biura byli na prawdę bardzo uprzejmi, a przede wszystkim traktowali mnie poważnie. Dawali mi odpowiedzialne zadania, takie jak księgowanie faktur, dzięki czemu mogłam dowiedzieć się jak to działa w ich kraju. Poza pracą trafiłam również na cudowną panią, u której mieszkałam przez dwa tygodnie. Codziennie przygotowywała nam kanapki i obiady do pracy. Martwiła się o nas, jak długo nie wracałyśmy. W każdej chwili mogłyśmy z nią porozmawiać. Podobały mi się też wyjścia na miasto, zakupy, wycieczki i to, że tak na prawdę mogliśmy robić, co chcemy – w wolnym czasie oczywiście. Jeśli chodzi o język, to na początku ciężko było się przyzwyczaić do akcentu, później już było coraz lepiej – podsumowuje swój wyjazd uczestniczka.

Dodatkowym zadaniem uczestników było stworzenie wspólnej strony internetowej.
Uczniowie utworzyli również internetowy przewodnik po wybranych miastach Europy, dostępy tutaj.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj