Jak radzić sobie ze stresem, gdy za oknem trwa pandemia?

Przymusowa kwarantanna i obostrzenia nałożone przez rząd to dla wszystkich niecodzienna sytuacja. W dobie ciągłego pędu ciężko jest przywyknąć do spokojnego siedzenia w czterech ścianach. Gdy nagle mamy mnóstwo wolnego czasu, w naszych głowach pojawia się natłok myśli. Jak sobie z nimi poradzić?

0
Kobieta zdjęcie utworzone przez jcomp - pl.freepik.com

W dobie ciągłego pędu ciężko jest przywyknąć do odosobnienia, spowodowanego przymusową kwarantanną. Gdy nagle mamy mnóstwo wolnego czasu, w naszych głowach pojawia się natłok myśli. Jak sobie z nimi poradzić?

Według doniesień specjalistów z Centrów Prewencji i Kontroli Chorób (CDC), strach związany z możliwością zakażenia dotyka osoby dorosłych oraz dzieci. Z tego względu ważne jest uświadomienie sobie, że stres może odbić się na naszym zdrowiu i odnalezienie sposobu na radzenie sobie z nim jest bardzo istotne.

Sprawa indywidualna?

To jak zareaguje nasz organizm na aktualne wydarzenia związane z COVID – 19 zależy od nas samych. Nie od dziś wiadomo, że każdy organizm jest inny. Poziom naszego stresu zależny jest więc od takich czynników jak: osobiste doświadczenia, poziom tolerancji na sytuacje wywołujące stres, a nawet społeczeństwa w jakim żyjemy. Do grupy podniesionego ryzyka odczuwania stresu związanego z pandemią należą przede wszystkim osoby starsze oraz te, które znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka zakażenia, czyli chorujące na choroby przewlekłe. Należy również pamiętać o osobach, które dotykają zaburzenia psychiczne, oraz wszystkich pracowników służb medycznych. Prawda jest jednak taka, że stresuje się każdy, w mniejszym lub większym stopniu.

Mam problemy ze snem, czy powinienem się martwić?

Eksperci na liście objawów nasilonego stresu podają między innymi pogorszenie jakości snu. Poza tym problemem pojawia się również nadmierne spożycie alkoholu, wyrobów tytoniowych, czy też substancji psychoaktywnych. Jeśli zauważyłeś u siebie problemy z koncentracją, występowanie nasilonych obaw i lęków o własne zdrowie i zdrowie swoich najbliższych, czy pogorszenie objawów choroby przewlekłej to znak, żeby zapewnić organizmowi odpoczynek.

Tak wiele a tak niewiele 

Na szczęście istnieje kilka prostych kroków, których wdrożenie do codziennej rutyny pozwoli obniżyć poziom stresu.

Przede wszystkim należy ograniczyć przyswajania nowych wiadomości związanych z obecną sytuacją i korzystać jedynie ze sprawdzonych źródeł. Na przestrzeni ponad miesiąca od wprowadzenia obostrzeń przez rząd pojawiło się już wiele plotek tzw. fake newsów, które tylko podsycają stres. Warto wprowadzić rutynę, która będzie polegała na zapoznaniu się z bieżącymi wiadomościami o stałej porze w ciągu dnia.

Poświęć ten czas dla siebie. Z pewnością wcześniej nie miałeś czasu na drobne przyjemności, które pomogły Ci się zrelaksować. Długa kąpiel, czytanie zapomnianych książek, czy też oglądanie filmów, które zawsze zostawialiśmy na później. Warto również zadbać o ciało: ćwiczyć głębokie oddechy, rozciąganie lub medytację. Ważna jest również zbilansowana dieta oraz ograniczenie spożywania alkoholu, który może spotęgować uczucie stresu.

Sprawdzone informacje podaj dalej

Pomocne w całej sytuacji mogą okazać się wspólne dyskusje z rodziną i znajomymi. Każdy będzie mógł podzielić się swoimi obawami i uspokoić resztę.  Przekazywanie im sprawdzonych informacji na temat COVID – 19 pozwoli lepiej ocenić, jakie zagrożenie stanowi ona dla nas samych i naszych bliskich, a przez to może złagodzić stres.

Daj innym dobry przykład

Eksperci CDC podkreślają, że reakcja i zachowania dzieci oraz nastolatków są silnie uwarunkowana tym jak zachowują się dorośli w ich otoczeniu. Jeśli będziesz reagował ze spokojem i opakowaniem to z pewnością osoby z Twojego otoczenia, w tym dzieci również będą znosić całą sytuację lżej. U dzieci również mogą pojawić się objawy w postaci smutku, nasilonego zamartwiania się, kłopoty ze snem czy jedzeniem. U nastolatków może pojawić się nadmierna drażliwość, tzw. złe zachowanie, problemy z koncentracją uwagi, unikanie obowiązków szkolnych, bóle głowy i ciała bez konkretnej przyczyny, jak również aktywności niebezpieczne – sięganie po alkohol, papierosy i inne substancje psychoaktywne. Dlatego tak ważne jest szerzenie tylko sprawdzonych informacji i nie sianie paniki.

Akcja komunikacja 

Należy pamiętać o tym, że każdy może przeżywać w środku lęk i niepokój związany z pandemią. Okazuje się, że rzeczowe rozmowy i przedstawienie faktów wspomaga ograniczenie stresu. Ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa najmłodszym. Pozwól im podzielić się ze swoimi emocjami i obawami. Przede wszystkim słuchaj, może się okazać, że one same dadzą Ci znaki jak skutecznie poradzić sobie z nadmiernym napięciem. Uważaj na to co Twoje pociechy robią w sieci. istnieje ryzyko, że mogą źle zinterpretować wiadomości, co spowoduje u nich panikę. Specjaliści mówią, że ważne jest utrzymanie dotychczasowej rutyny, dotyczącej codziennej aktywności. Jeśli chodzi o naukę to warto wprowadzić nowe i ciekawsze rozwiązania, które zachęcą dzieci do dalszej nauki.

Nie odpuszczaj

Jeśli jesteś osobą, która zmaga się z zaburzeniami psychicznymi nie zapominaj o leczeniu. W tym czasie jesteś podwójnie narażony na niechciane zachowania, takie jak taki paniki, nadmierny płacz i myśli samobójcze. Potraktuj ten czas jako możliwość lepszego poznania siebie samego. Skup się na rozwoju i zwalczaniu przeciwności. W miarę możliwość zachowuj ciągłość odbywania terapii i systematycznego przyjmowania leków. Jeśli zaobserwujesz u siebie pogorszenie dotychczasowego stanu, sięgnij po pomoc:

  • W sytuacji, gdy doświadczasz kryzysu psychicznego lub zauważasz go u bliskiej osoby, możesz przez całą dobę zadzwonić na bezpłatny telefon do Centrum Wsparcia prowadzonego przez Fundację ITAKA. Pod numerem 800 70 2222 przez wszystkie dni tygodnia dyżurują specjaliści: psychologowie, psychoterapeuci, psychiatrzy.
  • Przez całą dobę działa telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: 116 111.
  • Wojska Obrony Terytorialnej na polecenie ministra obrony narodowej uruchomiły pod numerem telefonu 800 100 102 specjalną, całodobową i bezpłatną infolinię ze wsparciem psychologicznym dla osób znajdujących się w kryzysie związanym z kwarantanną lub leczeniem SARS-CoV-2. Specjalistyczna pomoc udzielana jest przez psychologów wojskowych WOT.
  • Wykaz centrów zdrowia psychicznego wraz z danymi kontaktowymi znajdziesz na tutaj.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj