Do Popowa nową drogą… tylko kiedy?

Na finiszu znajduje się przebudowa drogi z Lęborka do Popowa. To wspólna, duża inwestycja powiatu lęborskiego, gminy Cewice i Linia.

0

Na finiszu znajduje się przebudowa drogi z Lęborka do Popowa. To wspólna, duża inwestycja powiatu lęborskiego, gminy Cewice i Linia.

Potrzeba zaledwie kilku bezdeszczowych dni, żeby ułożyć specjalną warstwę wzmacniającą, a następnie wiążącą i finalną warstwę ścieralną. Skrzyżowanie Lębork – Popowo – Nawcz ma aktualnie formę ronda, co w znacznym stopniu usprawni ruch i poprawi bezpieczeństwo w tej części drogi.

– Rondo ma wewnętrzny promień 7 metrów, na zewnątrz okręgu 13 m, a więc 6 m pasa drogowego przedzielonego wysepką. Dopuścimy tu warunkowe poruszanie się dużych aut ciężarowych przez centralną wyspę ronda. Chodzi o te samochody, które mogłyby mieć problem z promieniem skrętu na tym rondzie. Słowo „warunkowo” oznacza, że dotyczyć to będzie wyjątkowych sytuacji. We wszystkich innych przypadkach, będzie obowiązywał w tym miejscu oczywiście ruch okrężny – mówi Adrian Wenta, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Lęborku.

Ułatwi to również poruszanie się po drodze mniejszych aut np. z przyczepkami, ponieważ zaledwie 2-cm wysokość krawężnika wyspy centralnej skutecznie zapobiegnie uszkodzeniu pojazdu. W pozostałej części drogi trwają aktualnie prace nad modernizacją poboczy. Kierowcy muszą się jeszcze uzbroić w cierpliwość, ponieważ obowiązuje ruch wahadłowy, kierowany sygnalizacją świetlną. Jak podkreśla A. Wenta, postęp prac przebiega zgodnie z przyjętym harmonogramem inwestycji.

Drogowcy narzekają jednak na warunki atmosferyczne. Padający deszcz uniemożliwia ułożenie wzmacniającej siatki wraz ze spoiwem łączącym ją z konstrukcją drogi.

– Czekamy na kilka bezdeszczowych dni. Na ten moment musimy po prostu cierpliwie czekać aż warunki pogodowe umożliwią wykonanie wzmocnienia. Takie są po prostu uwarunkowania technologiczne – mówi Leszek Pranczke, kierownik budowy, przedstawiciel generalnego wykonawcy robót.

Konstrukcja drogi została również wyposażona w zmodernizowane pobocza i umocnione skarpy.

– Praktycznie nie ma możliwości, by w warunkach normalnej eksploatacji, bez udziału jakiegoś kataklizmu, te skarpy uległy uszkodzeniu. Wzmocnienie terenu na skarpach przy użyciu ażurowych płyt „Meba” stabilizuje grunt na tyle pewnie, że nie pojawią się osuwiska zagrażające strukturze nawierzchni drogi – mówi Tadeusz Ejsmont, inspektor nadzoru.

A dodać warto, że zróżnicowanie terenu w tym miejscu jest znaczne. W podstawowym zakresie inwestycji, długość przebudowywanej drogi to 4 km. Zakres uzupełniający, na wykonawstwo którego podpisana została właśnie umowa, poszerzy prace o wykonanie kolejnych 810 m, łącząc nową nawierzchnię z miejscowością Popowo odcinkiem nawierzchni o poprawionych warunkach eksploatacyjnych.

W porównaniu do poprzednio istniejącej drogi, po przebudowie pojawi się zupełnie nowa jakość. Wzmocnienie konstrukcji umożliwi swobodne przemieszczanie się pojazdów o obciążeniu 10 ton na oś. Przystanek autobusowy z zatoką postojową w miejscowości Dziechno oraz ograniczenie prędkości na rondzie i w Dziechnie do 50 km/h również wpłynie na bezpieczeństwo ruchu. Podczas przebudowy, wykorzystany został również materiał pozyskany w trakcie prac. Z materiału rozbiórkowego uzyskanego z miejsc, w których staną nowe bariery, wykonano dodatkowy 200-m odcinek bariery bezpieczeństwa od strony Lęborka.

Droga z Lęborka do Popowa stanowi część tzw. „kaszubskiego objazdu” do Trójmiasta. Korzystają z niego ci, którzy chcą uniknąć stania w korkach na DK6, kierowcy aut ciężarowych oraz osoby pragnące sprawnie dostać się do portu lotniczego w Gdańsku. To również alternatywna trasa dla DK214, prowadzącej od Łeby do Warlubia.

Prace na drodze do Popowa wpisują się w tegoroczne działania w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, jako innowacja mająca na celu wymierną poprawę bezpieczeństwa w ruchu pojazdów, rowerów i pieszych na terenie powiatu lęborskiego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj