Będzie wschodnia obwodnica Lęborka?

O stanie dróg wojewódzkich na terenie powiatu lęborskiego i planowanych inwestycjach w tym zakresie, samorządowcy z miast i gmin powiatu lęborskiego rozmawiali z Leszkiem Bonną – Wicemarszałkiem Województwa Pomorskiego oraz Iwoną Mielewczyk, Radną Sejmiku Województwa Pomorskiego.

0

O stanie dróg wojewódzkich na terenie powiatu lęborskiego i planowanych inwestycjach w tym zakresie, samorządowcy z miast i gmin powiatu lęborskiego rozmawiali z Leszkiem Bonną – Wicemarszałkiem Województwa Pomorskiego oraz Iwoną Mielewczyk, Radną Sejmiku Województwa Pomorskiego.

– Pragnę serdecznie podziękować za dotychczasowe wsparcie i świetną współpracę z Urzędem Marszałkowskim, ze wszystkimi pracownikami, którzy uczestniczą w realizacji projektów wspierających nasze lokalne inicjatywy. Dzięki tej współpracy lęborski szpital mógł otrzymać wsparcie finansowe w wysokości miliona zł, a Domy Pomocy Społecznej w Lęborku zyskały prawie 172 tys. zł w ramach programu „Pomorskie SOS”. Kolejne środki już wkrótce trafią do DPS-ów w ramach programu „Pomorskie Pomaga”. Za to wsparcie jesteśmy wdzięczni. Miło nam, że pan marszałek przyjął zaproszenie na spotkanie w Lęborku – mówiła Alicja Zajączkowska, starosta lęborski.

Wśród priorytetowych zadań, które trzeba pilnie zrealizować, samorządowcy podkreślali znaczenie wschodniej obwodnicy Lęborka w kontekście trwających prac przy realizacji drogi szybkiego ruchu S6. Inwestycje drogowe określono jako element realizacji Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego do roku 2030, której naczelnym celem jest „dobrobyt mieszkańców”. Podczas rozmów z wicemarszałkiem samorządowcy podkreślali fakt wspólnych z powiatem realizacji inwestycji drogowych na drogach powiatowych.

Obwodnica wschodnia Lęborka miałaby stanowić element wiążący powstającą trasę S6 z drogami na terenie powiatu, ułatwiając transfer technologii i stwarzając obszary na terenie powiatu bardziej atrakcyjnymi dla potencjalnych inwestorów z zewnątrz, przeciwdziałając realnie komunikacyjnemu i inwestycyjnemu wykluczeniu tej części regionu.

– To nie jedyna obwodnica, jaką trzeba by było wybudować w województwie pomorskim. Jestem w pełni przekonany w zakresie przedstawionych przez państwa argumentów i jestem gotowy do współpracy, jednak budżet Województwa Pomorskiego nie jest w stanie udźwignąć takiej inwestycji w krótkim czasie. To jest kwota netto sięgająca 130 mln zł, podczas gdy przyszły Regionalny Program Operacyjny szacowany jest, mówiąc oględnie, na ok. 400 mln. Wiem, że obwodnica Lęborka jest potrzebna, ale musimy się zastanowić wspólnie z Zarządem Dróg Wojewódzkich, w jakich etapach należy ją realizować w zakresie niezbędnym. Około 18 sierpnia planuję spotkanie z dyrektorem ZDW w tym temacie – argumentował wicemarszałek Leszek Bonna.

Ogromnym ułatwieniem dla komunikacji na terenie miasta i powiatu było oddanie do użytku gruntownie zmodernizowanego wiaduktu w ciągu Al. Niepodległości w Lęborku. Inwestycja w znacznym stopniu poprawiła komunikację i bezpieczeństwo, jednak rozmowy na temat wschodniej obwodnicy Lęborka muszą być kontynuowane, ponieważ do 2025 roku obecny ciąg komunikacyjny przez centrum Lęborka może całkowicie utracić zdolność przepustową.

– Jestem za tym, żeby tę obwodnice budować etapowo. Jej przebieg musi uwzględniać możliwości stwarzane przez S6 oraz interesy okolicznych gmin. Dobrze, że wstępnie wybrany wariant zakłada budowę drogi na terenach należących do gmin i Lasów Państwowych, co pozwoli ograniczyć koszty inwestycji wykluczać rekompensaty za wykup gruntów prywatnych i wyburzeń budynków – mówił wicemarszałek Bonna.

Czy i kiedy powstanie wschodnia obwodnica Lęborka, która umożliwi odkorkowanie centrum miasta, okaże się w niedalekiej przyszłości. Na razie ważne jest, żeby realizacja tej inwestycji została wpisana do planowanych inwestycji wojewódzkich, co umożliwi wystąpienie o dodatkowe środki z budżetu centralnego, o które samorządowcy miast, gmin i powiatu zamierzają zabiegać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj