Uczennica z ZSP Sierakowice zgarnęła pierwsze miejsce w ogólnopolskim konkursie NBP

0
źródło foto: ZSP Sierakowice

Uczennica I klasy Liceum Ogólnokształcącego w Sierakowicach – Dominika Płotka wzięła udział w dziewiętnastej edycji konkursu zorganizowanego przez Narodowy Bank Polski. Owocem jej wysiłku była praca pisemna na  temat: „Rola banków centralnych w zmniejszaniu skutków kryzysów gospodarczych”.

Wypowiedź Dominiki została najwyżej oceniona w kategorii uczniów klas ponadpodstawowych. Uczennicy przyznano wysoką nagrodę pieniężną. Mimo młodego wieku, napisała ona pracę poprawną merytorycznie. Sam udział w konkursie uświadomił jej, jak ważne w życiu są takie wartości jak: uczciwość, ciężka praca, przedsiębiorczość oraz nowoczesny patriotyzm ekonomiczny.

Praca Dominiki jest podzielona na cztery dopełniające się części. We wstępie autorka opisała specyfikę ekonomiczno-społeczną swojej małej ojczyzny. W tej części pracy uczennica krótko przedstawiła sylwetki znanych w naszej gminie, w Polsce i na świecie wizjonerów ekonomii i polityki (od skali mikro do makro). Motywami przewodnimi pracy były trzy sylwetki bohaterów związanych z tematyką konkursową. Pierwszym z nich był ks. Bernard Łosiński, główny założyciel Banku Spółdzielczego w Sierakowicach. Drugim – Roman Górecki – przedwojenny prezes Banku Gospodarstwa Krajowego, który wskazywał nowe modele funkcjonowania banków centralnych dla dobra państwa. Natomiast czterokrotny prezydent USA Franklin Delano Roosevelt wyrwał swe państwo ze szponów największej recesji gospodarczej XX wieku. W rozwinięciu Dominika przedstawiła mechanizmy standardowe i niestandardowe stosowane przez współczesne Banki Centralne o największym wpływie na globalne rynki. Autorka odwołuje się również do działań Narodowego Banku Polskiego, jako największej tego typu instytucji w Europie Środkowo-Wschodniej.

Praca została wzbogacona o wykresy i dane statystyczne Głównego Urzędu Statystycznego w kontekście gminy Sierakowice oraz dostępne na stronach poświęconych ekonomii wykresy przedstawiające rozwój koniunktury gospodarczej Stanów Zjednoczonych. Autorka wykorzystała także dostępne materiały i książki o tematyce ekonomicznej. Wszystkie materiały źródłowe zostały uwzględnione w bibliografii, a w samej pracy znajdują się właściwe przypisy. Opiekunem merytorycznym uczennicy był Łukasz Reiter – nauczyciel historii.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj